En liten veiledning i å ta knekken på dirigenten

Av Jan Eriksen

Nedtegnet på nett av Simen Trovatten Taraldsen
  1. Vær aldri fornøyd med stemmetonen. Lag mest mulig bråk om dette, og si stadig vekk et det er alle de andre som enten er for høye eller for lave. Dette tar oppmerksomheten bort fra dirigenten, og setter den på deg selv og det er et godt mål.
  2. Når du setter opp notestolen, pass på at alle notene ramler på gulvet.
  3. Klag så mye som mulig på temperaturen i øvelsesrommet, at det er galt lys etc. Gjør dette ekstra mye når du oppdager at dirigenten er særlig ivrig under en musikalsk instruksjon.
  4. Se konsekvent en annen vei når dirigenten gir deg innsats.
  5. Ha aldri den riktige mute eller et ekstra sett rør. Slagverket må passe på å aldri ha det riktige utstyret.
  6. Klag så mye som mulig på hvordan korpset sitter. Spør så ofte som mulig om å få bytte plass. Gi stadig inntrykk av at dersom du ikke har rett vil du slutte. Gi dirigenten inntrykk av at du med bare som en personlig glede overfor ham.
  7. Småøv på din egen stemme under instruksjonen og pass stadig på å miste muter og klarinettholker i gulvet. Hos slagverket er bekken særlig effektfulle i så måte.
  8. Blås alltid vann ut av instrumentet i pauser. (Hornister og klarinettister har dette fra fødselen av)
  9. Lenge etter at du har spilt en frase, spør så om din ciss stemte. Dette er mest virkningsfullt dersom du ikke har en ciss i det hele tatt. Blir du avslørt, lat som om du retter stemmen.
  10. I de mest dramatiske steder i musikken må du alltid la være å spille for heller å skrive inn i stemmen din det som dirigenten har sagt for en lang stund siden.
  11. Vent så lenge som mulig med å fortelle dirigenten at du ikke har det musikkstykket som korpset spiller.
  12. Se stadig på klokken under prøven. Det er meget virkningsfullt å ta den av og riste på den.
  13. Fortell dirigenten stadig vekk at du ikke finner "eneren". Dirigenter er alltid følsomme når det gjelder deres egen slagteknikk.
  14. Spør stadig vekk om dirigenten har hørt en plateinnspilling av det stykket som innøves. I såfall si stadig vekk at innspillingen er mye bedre enn hva han gjør. Et annet godt spørsmål er; "Er det første gang du dirigerer dette stykket?"
  15. Under instruksjon av en teknisk vanskelig passasje, ryst på hodet, le litt og gi inntrykk av at dette vil du aldri få til. Si ingenting til dirigenten, dermed blir han i tvil.
  16. Dersom din artikulasjon er svært forskjellig fra de andres så gi for all del ikke opp. Vent med å spørre dirigenten så nært opp til konserten som mulig.
  17. Kom på øvelsen så sent som mulig, og finn på en unnskyldning for å gå et kvarter før. Dette skaper den nødvendige uro.
  18. Under en applaus på konsert, så pakk vekk instrument og noter. Gi for all del ikke inntrykk av at du synes det er artig. Forsøk å gi dirigenten inntrykk av at han holder deg borte fra å gjøre ting som er langt viktigere enn å spille på konsert

Valid HTML 4.0!